Opmaken van een businessplan
Hoe werk je aan je toekomst en waar wil je naartoe. Dit zijn 2 belangrijke vragen die eerst moeten beantwoord worden vooraleer je jouw bedrijf effectief goed kan leiden.
Als je weet waar je heen wil, dan blijft het noodzakelijk om een onderbouw financieel plan op te maken. Je moet weten of hetgeen je voor ogen hebt, realiseerbaar is. Of je de middelen hebt om dit uit te voeren en of het bedrijf er op lange termijn beter van wordt.
Analyse van de productportefeuille
Producten die de afgelopen 10 jaar goed waren zijn daarom niet dé producten van de toekomst. Het in vraag stellen van de “houdbaarheidsdatum” van een product is een belangrijk element in de langetermijnvisie van een bedrijf.
Aanpassing van het productgamma
Hebben we de flexibiliteit en de mogelijkheid om ons productgamma aan te passen aan de nieuwe marktomstandigheden ? Welke producten kunnen er weggelaten worden en wat kunnen we in de plaats aanbieden ? Zijn de nieuwe producten marktconform maw bestaat er reglementering over de nieuwe producten die men moet nagaan of is er een markt aanwezig om deze producten af te nemen?
Prijszetting
Wat is de werkelijke kostprijs van je product? Wat is de marktconforme prijs voor het nieuw aan te bieden product of wat zijn de huidige marktprijzen voor onze bestaande producten. Kunnen we op vandaag voldoende marge behouden cf de huidige marktprijzen ?
Belangrijk vragen om de rendabiliteit van ons bedrijf te verzekeren.
Keuze van de verkoopskanalen
De wereld van vandaag verandert in een snel tempo ! Denken we maar aan de digitalisering, het internet, social media..
Zijn wij klaar om ook deze nieuwe kanalen te gebruiken. Kunnen wij de trends volgen en zorgen we dat we ook daar een deeltje van de koek kunnen meenemen.
Richten wij onze inspanningen op de juiste doelgroep. Kunnen wij onze doelgroep juister gaan bepalen zodat we doelgerichter actie kunnen ondernemen ?
Het kiezen van de juiste doelgroep en afzetkanalen is vaak bepalend voor het al of niet succesvol zijn van een product.
Begeleiding van de verkopers/verkoopsdienst
Het is belangrijk om de verkoopsdien en/of verkopers goed te begeleiding. Een voldoende opleiding met zeer degelijke productkennis is de basis.
Het ondersteunen en samen bespreken van hun doelen, de werkwijze en de rapportering is een zeer belangrijk element in de goede werking van de verkoopsdienst. Er dient ook goed nagegaan te worden welke ondersteunende elementen nodig zijn omdat de verkopers hun job naar behoren zouden kunnen uitvoeren.
Daarnaast is de bedrijfsfilosofie ook belangrijk. Zij zijn het eerste uithangbord van je bedrijf en zorgen in belangrijke mate mee voor imago dat het bedrijf in de markt heeft.
Opleidingen
Bekijk zeker de mogelijkheid om interne en/of externe opleiding in te passen in het werkschema van de medewerkers. Regelmatige opleidingen zorgen voor een frisse geest en voor nieuwe ideeën. Nieuwe initiatieven komen vaak voort uit een gevolgde opleiding waardoor men aan het denken gaat en creatief bezig is.
Daarnaast is het niet onbelangrijk om als zaakvoerder bij te blijven. Hoe evolueert de markt in het algemeen, welke tendenzen komen eraan. Wat zijn de nieuwe techonologieën enz… Het is zeer belangrijk om te kunnen meepraten met uw werknemers als zij met nieuwe ideeën op U afkomen.
Subsidies
Nieuwe ideeën, opleidingen, nieuwe verkoopskanalen kunnen allemaal een pak geld kosten. Kijk daarom ook altijd uit welke ondersteundende maatregelen er bestaan om je expansie mee te helpen financieren. Er zijn vele subsidies mogelijk in het kader van innovatie, groei, aanwervingen bijkomende arbeidskrachten enz…