Wanneer starten met exporteren van je producten?
Vooraleer men start met de verkoop van de producten in het buitenland is het goed om een aantal vragen te stellen.
Zo is het belangrijk waarom men wil exporteren. Is de vraag er daadwerkelijk of denken we dat er wel verkoop zal zijn. Is onze productiecapaciteit aangepast voor verhoogde omzet en hebben we intern mensen die voldoende ondersteunend kunnen werken. Is er voldoende kennis van logistiek en vreemde talen aanwezig of op wie kunnen we beroep doen om ons daarbij te helpen.
Hoe bereid je een productexport voor?
Vooraleer je start zal een screening van alle afdelingen nodig zijn. Verkopen in het buitenland is anders dan een levering te doen op 50 km van je bedrijf.
Het opmaken van een export-businessplan met kosten-batenanalyse zal hier zeker van toepassing zijn.
Welke producten exporteer je naar het buitenland?
Ongetwijfeld komen niet alle producten in aanmerking. Heb je al eens nagedacht over welke producten in aanmerking komen en waarom? Het is ook belangrijk om te zien of dit producten zijn met een belangrijke toegevoegde waarde want de kost om te verkopen in het buitenland zal een stuk hoger liggen.
En hoe kan of zal je de flexibiliteit opvangen want de kans bestaat dat bestellingen uit het buitenland over iets grotere volumes zullen gaan!
Naar waar kan je producten exporteren?
Heb je al nagedacht in welke regio’s je zou kunnen exporteren ? Het is belangrijk om te zien of je product past in de markt die je voor ogen hebt. Een marktanalyse doen, ter plaatse gaan, beurzen op voorhand bezoeken, spreken met VLEV ter plaatse zijn allemaal zaken die voorafgaand dienen te gebeuren om zeker te zijn dat je start op de juiste plaats.
Probeer dicht bij huis te starten. Het zal je opstartkosten in belangrijke mate beperken en ervoor zorgen dat je de nodige ervaring hebt vooraleer je verdere verkopen aanpakt.
Hoe exporteer je jouw producten?
Hoe zal ik deze markt benaderen ? Elke markt heeft wel zijn specifieke eigenschappen en het is belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn. De keuzen van het verkeerde verkoopskanaal kan ervoor zorgen dat je product niet verkoopt, zelfs als het geschikt is voor de markt.
Er zijn tal van belangrijke indicatoren die je moet bekijken en bestuderen alvorens deze beslissingen te maken.
Externe ondersteuning van F.I.T.
Je kan vanuit de Vlaamse regering ondersteuning krijgen. In heel veel landen zijn er Vlaams
Economische vertegenwoordigers op de Ambassade werkzaam. Zij kunnen je meehelpen in de zoektocht naar informatie over de slaagkansen van jouw product op hun markt, over de juiste afzetkanalen en over potentiële klanten.
Subsidiemaatregelen
Naast de Vlaams Economische Vertegenwoordigers, is het ook in bepaalde gevallen mogelijk om financiële steun te verkrijgen bij de opstart van je export. Het is belangrijk om voorafgaand duidelijk te informeren naar de mogelijkheden zodat je maximale ondersteuning kunt ontvangen voor de opstart van je export