Bijstand voor jouw klanten
Klanten komen meer en meer gespecialiseerd advies vragen aan hun vertrouwenspersoon, een functie die meestal voor de boekhouder/accountant/fiscalist is weggelegd.
Uiteraard is het moeilijk om alles zelf te weten en is het soms moeilijk gezien de hoge werkdruk om er nog extra taken bij te nemen.
SAMENWERKEN met EXTERNE PARTNERS kan hierbij een oplossing zijn. Alles wordt altijd in NAUWE SAMENWERKING met de accountant gedaan. Je wordt op de hoogte gehouden van de bezoeken en van alle zaken die besproken en aangepakt werden.
Daarnaast is het ook belangrijk om samen doelen te bepalen die we voor die bepaalde klant willen realiseren.
Op volgende domeinen is zeker een samenwerking mogelijk:
Opmaak en onderhandeling van investeringsdossiers voor klanten met de banken
Gedurende 13 jaar was ik werkzaam als bankdirecteur bij een grootbank. De kennis omtrent opmaak en opbouw van een kredietendossier en de onderhandelingen met de banken zijn daardoor uiteraard bekend terrein.
Opmaken van een financieel plan voor startende BV
De nieuwe wetgeving zorgt voor veel bijkomend werk bij de opstart van een BV. Het uitwerken van een degelijk financieel plan zal tijd en energie vragen die er misschien op vandaag niet altijd is.
Het opmaken van, het voeren van de gesprekken met de klanten vooraf, het bespreken van het financieel plan kan uitgevoerd worden.
Opzetten structuur voor bijhouden boekhouding en administratie bij klanten
Vaak is het de accountant die als eerste opmerkt dat er iets niet juist is in de structuur van een bedrijf. Gevraagde documenten komen niet of te laat aan, aangeleverde is niet juist, er zijn tal van ontbrekende documenten en mails met vraag naar deze documenten blijven lang onbeantwoord enz… .
Meestal duidt dit op een gebrek aan structuur en organisatie in de administratie. Door een degelijke structuur op te zetten kan dit vrij gemakkelijk aangepakt worden.
In bemiddelingsopdrachten
Jammer genoeg zijn er soms geschillen tussen zaakvoerders onderling. Vaak is het voor het boekhoudkantoor niet evident om daarin tussen te komen (alhoewel meestal noodzakelijk) om de objectiviteit te behouden.
Het inschakelen van een externe partner kan hier de oplossing zijn. Je zit (onzichtbaar) mee aan het stuur zonder dat je volop in beeld komt. In dergelijke gevallen zorgen we dat alle delicate en gevoelsmatige gesprekken afzonderlijk gebeuren en gaan we samen met de accountant om de cijfermatige voorstellen en uitwerking te bespreken.
Ondersteuning van klanten in sterke groei of in moeilijkheden
In beide gevallen zal de accountant opmerken dat de klant best wat ondersteuning zou kunnen gebruiken. Het zal echter normaal niet lukken voor het boekhoudkantoor om deze taak op zicht te nemen. Meestal te tijdsrovend en ook niet 100 % het domein van de boekhouder.
MAAR wel zeer belangrijk om de klant te helpen in zijn structurele groei zodat hij zich niet zou vergalloperen OF belangrijk om het bedrijf terug in de juiste richting te kunnen duwen.